Ekstaza Smaku – świeży sok czy na smoothie?

Specjaliści przekonują, że ludzki organizm potrzebuje przynajmniej od pięciu do dziewięciu porcji warzyw i owoców dziennie, a więc bardzo dużo. Niestety, najnowsze statystyki Instytutu Żywności i Żywienia wskazują, że nasi rodacy spożywają jedynie jedną dziesiątą, zalecanej dziennej dawki tych niezbędnych składników naszej diet. Powyższe statystki wskazują jednak, że codzienne spożycie warzyw i owoców jest najlepszym, a przede wszystkim całkowicie bezbolesnym sposobem na poprawę stanu naszego zdrowia oraz samopoczucia.

smoothie

Warzywa i owoce kryją w sobie niezwykłe bogactwo witamin, enzymów, a także „antyuleniaczy”. Wszystkie z powyższych związków mogą znacząco wpłynąć na poprawę naszej odporności, wydajności naszych mięśni, a przede wszystkim na ogólną wydajność organizmu, ponieważ stanowią prawdziwą „bombę energetyczną”. Czym więc różnią się prawdziwe, świeże soki od popularnych napojów, nazywanych smoothie? W jaki sposób mamy wykorzystać pozytywny wpływ wyciskanych soków w niskiej temperaturze czy też metodę wyciskania wolnoobrotowego?

Czym jest tak naprawdę różnią się od siebie oba napoje?

Przede wszystkim, jeśli dodamy świeżego soku do napojów mlecznych, jak smoothie czy shake, białko i inne składniki odżywcze, jakie zawierał ten sok, stają się znacznie gęstsze. Oszem, po wypiciu takiego napoju stajemy się bardziej syci, jednak powinniśmy pamiętać, że jest on równocześnie bardziej ciężkostrawny. Warto więc porównać sobie, jak wpłynie wypicie orzeźwiającego ze słodkim, kalorycznym shake’iem. Sok sprawi, że w krótkim czasie dostarczymy swojemu organizmowi, potrzebną do jego prawidłowego funkcjonowania dawkę warzyw i owoców, podczas gdy smoothie sprawi, że poczujemy się, jakbyśmy zjedli ciężkostrawny posiłek. Na co więc rozsądniej byłoby postawić?

Na tym jednak nie koniec wad smoothie

Napoje smoothie są obfite w substancje słodzące i dodatki, jak chociażby: jogurty, modyfikowane mleko migdałowe, sztuczne soki owocowe, mrożone owoce, owoce w sprayach, bita śmietana, lody i koncentraty… Wszystkie z powyższych składników nie mają nic wspólnego z naturalnością, zdrowiem i wartościami odżywczymi, a przecież są jednym z głównych elementów składowych smoothie. Warto się więc dwa razy zastanowić, zanim po raz kolejny uwierzymy, że owocowy shake jest taki zdrowy. Sztuczne cukry, nie rozkładają się zbyt skutecznie w naszym organizmie i mogą przecież powodować cukrzycę. Czy warto tak ryzykować?

O szkodliwości tego typu napojów mówią również naukowcy, jak znany na całym ściecie wykładowca Uniwersytetu z północnej Karoliny, profesor Barry Popkin: „zdrowotny wpływ gęstych smoothie jest znikomy a napoje te, w żaden sposób nie działają korzystnie na nasz organizm. Tak naprawdę wypicie jednego napoju tego typu można porównać do zjedzenia czterech do sześciu pomarańczy lub wypicia dużej szklanki coli.”

Co w związku z tym?

Właśnie z tego powodu, warto stawiać na soki, wyciskane ze świeżych owoców. Ponieważ sami zaopatrujemy się w warzywa i owoce, mamy pewność że mamy do czynienia ze świeżymi, naturalnymi składnikami takiego napoju. Poza tym, niektórzy preferują soki, ponieważ nie spożywają owoców i warzyw w tradycyjnej formie, a ich obecność w jadłospisie jest niezbędna.